Winkelgebied in Amsterdam geeft voorbeeld.

Winkelgebied in Amsterdam geeft voorbeeld.

Winkelgebied Museumkwartier in Amsterdam-Zuid geeft voorbeeld aan retail Nederland. Hoe het met scherpe RIVM-maatregelen en creativiteit óók kan

Het winkelgebied in het Museumkwartier was sinds de Corona-uitbraak voor 80% gesloten. Deze week opent het grootste deel van de winkels zijn deuren met allerlei unieke, creatieve oplossingen en veiligheidsmaatregelen die niet ten koste gaan van de warme sfeer in de winkels. De retailers zijn blij dat ze een goed voorbeeld kunnen geven: ‘Dit is hoe het ook kan.’


Ondernemers in het Museumkwartier doen niet zomaar hun deuren open. Onder andere Four, Oger, Royal Coster Diamonds maar ook koffieshops als Bagels & Beans doen er alles aan om klanten een warm bad te geven en veilig te stellen. Patricia Linhard, bestuurslid Museumkwartier: “Sinds gisteravond zijn de richtlijnen van de overheid veranderd. Hierin neemt het Museumkwartier haar verantwoordelijkheid: er zijn straattekeningen geplaatst in de openbare ruimtes op de stoepen op vijftig plekken in het gebied met poppetjes die de anderhalve-meter-richtlijn symboliseren. Zo helpen we te voorkomen dat mensen te dicht naast elkaar lopen. Een voorbeeld voor de gemeenten en winkelgebieden door heel Nederland. Onze oproep: doe het vandaag nog, want dit werkt! We hebben een collectieve verantwoordelijkheid. Wat we buiten laten zien, vertalen we ook binnen in onze winkels.”


Maximaal drie klanten in de zaak
Zodra je bij Oger binnenkomt word je op afstand omarmd. Er heerst een relaxte sfeer. Sander Lusink, Brand Director Oger: “Momenteel mogen maximaal drie klanten tegelijk in de zaak komen. Klanten desinfecteren bij binnenkomst hun handen. Overal staan desinfectieflesjes. Ze mogen als ze dat willen ook een mondkapje op, die hier verkrijgbaar zijn. Onze medewerkers dragen latex handschoenen en houden anderhalve meter afstand. Klanten genieten een kopje koffie als ze dat willen en trekken de gewenste kleding aan. Wij kunnen op het oog goed zien of een pak moet worden ingenomen of niet. Online advies is ook mogelijk met onze online shopping coach en als mensen haast hebben is er de ‘one hour delivery service’. Virtual shoppen met een werknemer kan ook; de werknemer doet samen met de klant een online tour door de winkel.”
Zelf-ontworpen mondkapjes vliegen de deur uit


Edward de Jonge Urbach, eigenaar van Four en de Azzurro Fashion Group, hanteert strenge hygiëneregels vergelijkbaar met Oger, maar heeft ook leuke acties, zoals de verkoop van mondkapjes met het logo ‘Four Amsterdam’. Deze vliegen momenteel de deur uit. De Jonge Urbach: “Een leuke bijkomstigheid. We hebben ook een zogenaamde ‘online sneaker hunt’ middels emoticoons op Instagram gezet waarmee mensen een paar exclusieve sneakers konden winnen.”


Marketing Director Ronald Koster van Royal Coster Diamonds: “Het passen van sieraden gaat ook anders; we werken voornamelijk achter plexiglas schermen. De juwelen liggen op een tableau en worden gedesinfecteerd voordat de klant iets past. Het tableau wordt vervolgens naar de klant toe geschoven. Na het passen worden de juwelen weer gedesinfecteerd. Zo proberen we de klant zo goed en veilig mogelijk te bedienen.”


Meer diversiteit, verbinding en saamhorigheid
Ook koffieshops als Bagels & Beans doen hun best om er iets moois van te maken. De verpakking van de ‘take away’ bagels zijn versierd met hartjes en tekeningen, heuse quarantainetips en quotes met de boodschap: ‘we doen dit met elkaar’. Ruben Salomon, eigenaar Bagels & Beans Van Baerlestraat: “Er is meer saamhorigheid onder de ondernemers, maar ook onder buurtbewoners. Het is hartverwarmend hoe zij de lokale ondernemers steunen. Ronald Koster: “Dat is waar het Museumkwartier voor staat: diversiteit en verbinding, of het nu om fashion, food of kunst gaat. Die verbinding is er nu meer dan ooit. Van de diamantair tot modezaak of koffieshop, we proberen collectief ons steentje bij te dragen.”

Over het Museumkwartier
Het Museumkwartier bestaat uit het Museumplein, de PC Hooftstraat, de Van Baerlestraat en de straten hieromheen. De drie belangrijkste musea van Nederland en het Concertgebouw zijn hier gevestigd. Het grote groene plein biedt ruimte voor ontspanning. In de winkelstraten vind je ’s werelds meest luxe mode- en juwelenmerken, naast verfijnde hotels en restaurants.

De musea op het Museumplein blijven tot 1 juni gesloten, al bieden zij allerlei online diensten aan: van virtuele rondleidingen en interviews tot programma’s voor kinderen en pubquizes. Op de website www.museumquarter.nl staat alles over het Museumkwartier.

Nieuws Online Magazine