Slotenmakers achter slot en grendel

Google heeft een rigoureus besluit genomen om malafide ondernemers die actief zijn binnen de slotenmakersbranche een flinke hak te zetten. Er worden geen advertenties meer geplaatst waarin het woord slotenmaker wordt gebruikt. De reden hiervoor is dat in de slotenmakersbranche veel ‘ondernemers’ actief zijn die hun klanten torenhoge bedragen laten betalen voor simpele klusjes.

Jeffry Nieuwenhuis van Uw Slotenmaker begrijpt de maatregel van Google wel, juicht ‘m zelfs toe, maar realiseert zich tevens dat bonafide bedrijven hiermee ook flink geraakt worden. “Zo gaat het altijd hè, de goeden moeten onder de kwaden lijden. Kijk, iedereen moet het recht hebben om te kunnen adverteren op Google, maar Google zou je dat recht moeten kunnen ontnemen als er sprake is van misbruik. Bijvoorbeeld door buitensporig hoge bedragen aan klanten te vragen voor simpele klusjes, wat vaak gebeurt.”

“Ik ben er enorm van geschrokken”, zegt Massin Boulayoune van het bedrijf Maslocks. “Ik vroeg me direct af of ik nu heel veel werk kwijtraak. Dit is symptoombestrijding, het probleem wordt niet aangepakt en dat is jammer.”

“Het is een opmerkelijke stap van Google”, vindt ook Bart Borsboom van Biba Advies & Diensten. “Ik denk niet dat het gaat helpen. De mensen achter dit soort praktijken vinden wel weer andere cowboy-technieken om de boel te flessen.”

Betrouwbare slotenmakers
“Ook voor ons is dit heel vervelend”, stelt Merijn Janssen, oprichter en eigenaar van Slotenprobleem Kwijt, een landelijk platform van lokale slotenmakers. “Wij hebben dit platform opgezet om kleine, welwillende ondernemers in de slotenmakersbranche te helpen. Wij zorgen ervoor dat ze vindbaar worden op Google en zo klandizie krijgen. Aan de andere kant willen we mensen met een slotenprobleem helpen aan een vakkundige, ervaren én betrouwbare slotenmaker die een eerlijk bedrag vraagt voor zijn diensten. Op deze manier maken we het malafide slotenmakers in elk geval een stuk moeilijker op de markt, want onze klanten beschouwen ons als betrouwbare partij.”

‘Begrijpelijk maar oneerlijk’
“Klopt”, knikt Bart Borsboom. “Klanten die via Slotenprobleem Kwijt bij ons binnenkomen, stellen verder geen vragen. Die weten dat ze goed zitten, want ze zien mijn foto op de site, een foto van mijn bedrijfswagen én iedereen kan alle reviews inzien. Slotenprobleem Kwijt krijgt van haar klanten gemiddeld een 9.4 als beoordelingscijfer, dat zegt wel genoeg. Het platform werkt gewoon, maar wordt nu dus ook niet meer gevonden op het zoekwoord ‘slotenmaker’. Dat is treurig, ook voor ons als deelnemers natuurlijk.”

De maatregel van Google wordt in de slotenmakersbranche dus beschouwd als ‘begrijpelijk, maar oneerlijk’. Massin Boulayoune schudt zijn hoofd. “Ik hoop niet dat dit me veel omzet gaat kosten, maar ik vrees van wel. Het is niet eerlijk. Ik werk al een paar jaar keihard aan mijn bedrijf in een moeilijke branche. Ik besef dat er veel kaf onder het koren is. Ik maak zelfs mee dat malafide bedrijven mijn bedrijfsnaam gebruiken als ze bij klanten zijn. Die mensen kloppen dan bij mij aan als ze opgelicht zijn. Weet je wel hoe erg dat is? Maar ja dit… dit is ook geen oplossing.”

Hot topic
Merijn Janssen ziet het positief in. “Het is een hot topic, uitgerekend in deze koude tijd. De vraag naar betrouwbare slotenmakers is juist nu hoog, vanwege bevroren sloten bijvoorbeeld. Goed, Google laat zien haar verantwoordelijkheid te nemen. En ja, waar gehakt wordt vallen spaanders. Maar wij zullen er als Slotenprobleem Kwijt in elk geval alles aan blijven doen dat de klant met een slotenprobleem gekoppeld wordt aan een lokale, betrouwbare vakman die goed werk levert tegen een faire prijs.”

Redactie Tip.

Tagged: