28 november 2020
zero emissie bus Conradplein (foto: Rick Keus)

zero emissie bus Conradplein (foto: Rick Keus)

RET bestelt nieuwe tranche elektrische bussen

De RET krijgt er eind 2021 tussen de 35 en 50 nieuwe zero emissie bussen bij, met bijbehorende laadinfrastructuur. Het vervoerbedrijf heeft daarvoor opdracht gegeven aan VDL Bus & Coach en Heliox. Hiermee zet de RET de volgende stap richting een volledig zero emissie busvloot in 2030.

Maurice Unck, algemeen directeur van de RET: “We zijn blij om deze stap te kunnen zetten en zo door te kunnen bouwen aan de toekomst. Want hoewel we door de coronacrisis tijdelijk voor stevige uitdagingen staan, is er in onze regio op de langere termijn een grote rol weggelegd voor het OV. De bevolkingsaanwas zet door, de druk op de ruimte neemt toe en de noodzaak om schoon vervoer aan te bieden, is onveranderd.”

Gefaseerde aanpak maakt groter accupakket mogelijk

De RET kiest bewust voor een gefaseerde overgang naar zero emissie. De gefaseerde aanpak is om de kosten te spreiden, maar bovenal om steeds te kunnen profiteren van de laatste technologische ontwikkelingen. Door deze fasering het nu mogelijk om bussen te bestellen met een groter accupakket. Dat maakt dat ze een grotere actieradius hebben, terwijl de reizigerscapaciteit hetzelfde blijft. De stapsgewijze vervanging van de busvloot is lijn met de afspraak met Rijk, provincies en opdrachtgever MRDH dat in 2030 alle dieselbussen voor het openbaar vervoer uit het straatbeeld verdwijnen.

De bussen worden eind 2021 geleverd en gaan dan rijden vanuit de RET-vestigingen Kleiweg, Krimpen aan den IJssel en Sluisjesdijk (Rotterdam-Zuid). De nieuwe voertuigen hebben een moderne inrichting, beschikken over USB-laadpunten en zijn aanmerkelijk stiller dan de dieselbussen die zij vervangen. De uitstoot in de omgeving gaat bovendien direct naar nul.

Redactie Tip.

Optimized with PageSpeed Ninja