Onderwijsinnovatie: bewegend leren in coronaperiode

Onderwijsinnovatie: bewegend leren in coronaperiode

BEWEEGVLOER MOET BASISSCHOOLLEERLINGEN BEWEGEND AAN HET LEREN KRIJGEN. Digitaal onderwijs is door de corona crisis niet meer weg te denken uit het onderwijs. Echter, langdurig zitten achter een scherm is ongezond en leidt tot allerlei ziektes waaronder overgewicht en bijziendheid, terwijl méér bewegen juist kan leiden tot betere hersenactiviteit en leerprestaties.

Daarom introduceert de Nederlandse start-up Springlab vanaf vandaag op 6 basisscholen in Nederland de Springlab Beweegvloer om fysieke inactiviteit in het onderwijs op een innovatieve manier tegen te gaan. Op deze vloer bewegen en leren de basisschoolleerlingen tegelijkertijd.

“Zodra kinderen naar school gaan, is zitten de norm”, stelt Jan-Paul de Beer van Springlab “Het toenemende gebruik van digitale middelen in het onderwijs zorgt ervoor dat deze trend verder doorzet en kinderen in de toekomst nóg minder gaan bewegen.

De huidige gezondheidscrisis maakt des te meer duidelijk dat voldoende bewegen essentieel is voor de ontwikkeling en de gezondheid van een kind. Wij willen daarom meer beweging in het onderwijs integreren, niet alleen tijdens de gymles en in de pauzes, maar ook in de klas zelf.

Veel techniek is al aanwezig, denk aan het digibord, de laptop en de tablet, maar het onderwijs blijft zittend. Wij zetten technologie in die het onderwijs wél beweeglijk maakt.”

Sociale manier van digitaal onderwijs
De Springlab Beweegvloer, ontwikkeld met kinderen, pedagogen, leraren, serious gamedesigners en onderzoekers van De Haagse Hogeschool, bestaat uit een beamer en een bewegingssensor en is bedoeld voor basisschoolleerlingen van 4 tot en met 7 jaar.

Met de beamer worden leerspellen die aan de landelijke leerdoelen voldoen, op de vloer geprojecteerd. Denk aan rekenen, taal en het herkennen van kleuren. De sensor ziet de beweging van de leerlingen, waardoor het geprojecteerde spel interactief is. Op die manier ontdekken ze met hun hele lichaam de digitale leerwereld.

Op de Beweegvloer kunnen de leerlingen rennen, springen, rollen, rekken en strekken en nog veel meer. Doordat kinderen in groepen van 4 tot 6 tegelijkertijd gebruik maken van de beweegvloer, is het ook een sociale manier van digitaal onderwijs. Zo leren ze onder meer samenwerken en kijken en luisteren naar de ander.

Slechte motorische vaardigheden
Kinderen in het basisonderwijs zitten gemiddeld 1.000 uur op school en bewegen te weinig. Van de kinderen tussen de 4 en 11 jaar voldoet bijna de helft (44 procent) niet aan de landelijke Beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad. In die beweegrichtlijnen staat dat kinderen minstens een uur per dag moeten bewegen om een gezonde levensstijl te behouden. Bijna 30% van de basisschoolleerlingen valt motorisch door de mand. Met alle gevolgen van dien voor de gezondheid van de kinderen, nu en later. Sanne de Vries, lector

Gezonde Leefstijl in een Stimulerende Omgeving aan De Haagse Hogeschool en als onderzoeker betrokken bij de Beweegvloer: “Bewegen draagt bij jonge kinderen bij aan de bot- en spierontwikkeling, motorische en sociaal-emotionele vaardigheden en helpt om overgewicht tegen te gaan.”

Onderzoeksresultaten lijken nu ook aan te tonen dat als kinderen meer bewegen, ze zich beter kunnen concentreren en ze beter worden in rekenen en spelling. Volgens leerkrachten heeft bewegen een positieve invloed op de sfeer in de klas en op het gedrag en de aandacht van de kinderen.

De Beer: “Op school zijn kinderen veel met hun hoofd bezig, ze zitten veel. Terwijl onderzoeken aantonen dat bewegen een positief effect op de hersenen heeft en ook op het lichaam.” De komende tijd onderzoekt de HHS in samenwerking met ‘de Sportinnovator’ de effecten van de Beweegvloer op onder meer de motorische ontwikkeling van basisschoolleerlingen van 4 tot en met 7 jaar.