Nieuws Online Magazine

lifestyle Cultuur

Het beschermen van uw ogen.

bescherm uw ogen

Dagelijkse gewoonten die uw gezichtsvermogen kunnen redden Het beschermen van uw ogen is de beste manier om uw zicht in de loop van de tijd te behouden en het kan net zo eenvoudig zijn als het dragen van de juiste soort zonnebril.


Eenvoudige manieren om uw ogen te beschermen
Sommige eenvoudige gewoonten kunnen veel doen om de gezondheid van uw ogen te beschermen. Dit is wat experts aanbevelen, zodat u uw zicht kunt beschermen.

Beperk schermtijd

Smartphones, laptops en andere apparaten maken tegenwoordig een groot deel van ons leven uit en hoewel ze ons helpen alles te doen, van werken om contact te houden met dierbaren tot winkelen, doen ze niets om uw gezichtsvermogen te beschermen. Langdurig naar het scherm staren kan computer vision syndrome veroorzaken, dat wordt gekenmerkt door vermoeide ogen, wazig zien, hoofdpijn en droge ogen. “Neem overdag regelmatig pauzes via de 20-20-20-regel”, zegt Morgan Statt, een advocaat voor gezondheid en veiligheid bij consumentenafety.org in Syracuse, New York. “Kijk elke 20 minuten 20 seconden weg naar iets anders dat minstens 20 voet verwijderd is”, om uw ogen een pauze te gunnen van het gebruik van uw dichtbij zien. Daarom heb je na een lange werkdag vermoeide ogen.

Richt de A / C weg van uw ogen
“Je airco rechtstreeks op je gezicht blazen kan goed aanvoelen op een warme zomerdag, maar het kan je ogen verwoesten”, zegt Statt. De droge lucht zapt natuurlijk vocht op het oppervlak van uw ogen weg. Om het gezichtsvermogen te beschermen, zegt ze, richt u de ventilatieopeningen van uw gezicht af.

Zoek tinten

“Kies een zonnebril die beschermt tegen 100 procent van de ultraviolette A- en ultraviolette B-stralen van de zon, die allerlei oogbeschadiging en problemen kunnen veroorzaken”, zegt Vincent Hau, MD, oogarts bij Kaiser Permanente in Riverside, Californië. Je tinten hoeven ook geen fortuin te kosten. “Duurder betekent niet noodzakelijkerwijs betere bescherming,” zegt hij. “Je kunt drogisterijzonnebrillen kopen die net zo goed of beter zijn dan die van designer.” Maak ze modieus door de beste zonnebril voor uw gezichtsvorm te kiezen.

Draag ze zelfs op bewolkte dagen
Een van de veel voorkomende mythes over zonnebrillen is dat je ze niet nodig hebt als het niet zonnig is. “Zelfs op een bewolkte dag schijnen UV-lampen nog steeds door en zullen ze uw ogen raken en beschadigen,” zegt Dr. Hau. Denk aan uw zonnebril op dezelfde manier als u denkt aan uw zonnebrandcrème en verlaat het huis nooit onbeschermd.

Regelmatige oogonderzoeken, zelfs als u geen bril draagt
Vraagt ​​u zich af hoe u het gezichtsvermogen kunt verbeteren? “Bezoek uw oogarts eenmaal per jaar voor een uitgebreid oogonderzoek,” zegt Matthew Alpert, OD, een optometrist met praktijken in Los Angeles. Wanneer uw ogen verwijd zijn, kan de arts de achterkant van de ogen zien en deze onderzoeken op tekenen van schade of ziekte. “Uitgebreide oogonderzoeken gaan niet alleen over de ogen. Ze kunnen ook helpen bij het opsporen van chronische aandoeningen zoals hoge bloeddruk en diabetes. ” Plan vandaag je examen. Dit zijn de 6 ziekten die uw oogarts vaak als eerste vindt.

Slaap niet in je contactlenzen
Hoe verleidelijk het ook mag zijn na een zware nacht, Zuid-Florida oogarts Inna Ozerov, MD, waarschuwt tegen sluimeren in je contacten – zelfs als het merk zegt dat het OK is. “Door het contactlensoppervlak kunnen micro-organismen zich aan uw oog hechten, waardoor de kans op infecties toeneemt,” zegt ze. Als u uw lenzen uitneemt voordat u naar bed gaat, krijgen uw ogen ook meer contact met zuurstof, waardoor het risico op infecties afneemt. Dit zijn de andere fouten met contactlenzen die u mogelijk maakt.

Stoppen met roken
Naast alle andere gezondheidsproblemen die verband houden met roken, is “tabak uiterst giftig voor de cellen van het netvlies, een dunne laag weefsel langs de achterkant van het oog en verhoogt het risico op het ontwikkelen van maculaire degeneratie aanzienlijk, wat kan leiden tot tot blindheid, “zegt Dr. Ozerov. Maculaire degeneratie treedt op wanneer het centrale deel van het netvlies (de macula) verslechtert.

Drink op voor het opstijgen
Uitdroging verergert de symptomen van droge ogen, dus als u per vliegtuig reist, drink dan veel water voor en tijdens een vlucht om het gezichtsvermogen te beschermen, zegt Alpert. “Het is prima om te genieten van alcoholische en cafeïnehoudende dranken zolang je extra water drinkt om vochtverlies goed te maken,” voegt hij eraan toe. Ook neigt de overhead-airco de droge lucht rechtstreeks in uw ogen te blazen, dus sluit de ventilatieopeningen voor het opstijgen.

Hou afstand
“Zoek een comfortabele werkafstand van uw scherm”, dringt Alpert aan. “Dit is vooral belangrijk voor kinderen, omdat de lichtintensiteit exponentieel toeneemt naarmate onze ogen dichter bij lichtbronnen zijn.” Het blauwe licht dat wordt uitgezonden door onze digitale apparaten kan ons risico op het ontwikkelen van maculaire degeneratie verhogen en kan ook oogvermoeidheid veroorzaken. Investeren in een blauwlichtfilter kan ook helpen uw zicht te beschermen.

Stel de helderheid lager in
“Verlaag het helderheidsniveau van apparaatschermen om de blootstelling aan blauw licht te verminderen, vooral tijdens avonduren,” zegt Alpert. Dit verkleint de kans op vermoeide ogen en andere oogproblemen die samenhangen met blootstelling aan blauw licht.

Verwijder je make-up voor het slapengaan
Mascara, eyeliner en oogschaduw kunnen onze ogen echt laten knallen, maar ze kunnen ook de kleine olieklieren aan de basis van onze wimpers verstoppen. “Dit kan leiden tot geïrriteerde, rode en waterige ogen en kan contactlenzen ook ongemakkelijk maken”, waarschuwt Monica Nguyen, OD, een optometrist met kantoren in New York en New Jersey. “Doe je make-up af aan het einde van de dag voordat je je gezicht wast, want slapen met die smurrie op je wimpers vormt een groter risico voor het opbouwen van bacteriën en daaropvolgende infecties,” zegt ze. Laat daarna voorzichtig een vochtige Q-Tip langs de boven- en onderkant van het ooglid lopen om resterende make-upresten te verwijderen en die klieren te openen.

Deel oogmake-up niet
Andere manieren om je ogen te beschermen – zonder je make-upstijl te saboteren – zijn het niet delen van oogmake-up met vrienden. Ooit, omdat bacteriën gemakkelijk kunnen worden overgebracht van een mascaratop of eyeliner naar uw oog. Je moet ook je borstels regelmatig schoonmaken en elke drie maanden in nieuwe oogmake-up investeren, zegt Dr. Nguyen. En doe altijd al je oogmake-up weg na een ooginfectie.

Zorg voor uw contactlenzen
“Volg eenvoudige hygiëne, zoals handen wassen en de juiste reiniging van contactlenzen met reinigingsoplossing voor contactlenzen,” zegt Dr. Nguyen. “Voor tweewekelijkse en maandelijkse contactlenzen is het belangrijk om de contacten aan het einde van de dag te verwijderen, ze in de palm van je hand schoon te maken en ze een nacht in oplossing te laten zitten.” Het is ook belangrijk om ze schoon te maken met de oplossing voordat je ze om 00:00 uur terug doet. “Dagelijkse wegwerplenzen zijn geweldig omdat je ze elke dag kunt weggooien en de volgende dag een nieuw nieuw paar kunt beginnen.” Dit is wat er zou gebeuren als u nooit uw contactlenzen uit zou nemen.

Draag een veiligheidsbril in het zwembad
Je ogen sluiten als je onderwater zwemt, is misschien niet genoeg om je ogen te beschermen. Dezelfde chemicaliën die zwembaden desinfecteren (chloor en zoutoplossing) kunnen ook uw ogen beschadigen, waardoor prikken, branden, droogheid en / of roodheid ontstaan. David Evans, PhD, MBA, uitvoerend directeur van Better Vision Guide, beveelt aan een veiligheidsbril te dragen wanneer u gaat zwemmen. Dezelfde chemicaliën kunnen ook irritaties en infecties van contactlenzen veroorzaken. “Als je tijdens het zwemmen per ongeluk contacten draagt, verwijder ze dan en spoel je ogen en de contacten onmiddellijk na het zwemmen”, zegt Evans.

Sport oogbescherming tijdens het sporten
Het is misschien niet sexy, maar oogbescherming kan je gezichtsvermogen redden. “Veel oogletsel kan optreden thuis of tijdens recreatieve activiteiten of sport,” zegt Nguyen. Voorkom schade door beschermende brillen, zegt ze. “Als een oogletsel optreedt, zelfs als het minder belangrijk lijkt, ga dan onmiddellijk naar uw optometrist of oogarts voor een juiste behandeling om mogelijk verlies van gezichtsvermogen en / of blindheid te voorkomen.” Dit zijn de 9 dingen die oogdeskundigen je niet vertellen over een bril.

Gebruik zonnebrandcrème rond je ogen
Uit onderzoek van de Universiteit van Liverpool, gepresenteerd op de jaarlijkse conferentie van de British Association of Dermatologists, is gebleken dat we de neiging hebben om ongeveer 10 procent van ons gezicht te missen bij het smeren op zonnebrandcrème, vooral op en rond de oogleden. Dit is met name zorgwekkend omdat bekend is dat ongeveer 10 procent van de huidkanker voorkomt in dit dunne en gevoelige gebied. “Breng zonnebrandcrème met een SPF van 30 of hoger aan op alle blootgestelde huid, vooral op je gezicht,” zegt Michele Green, MD, dermatoloog in het Lenox Hill Hospital in New York City.

Eet vis
De omega-3-vetzuren in zalm, makreel en andere vette vis helpen droge ogen te voorkomen en het netvlies gezond te houden, zegt Justin Bazan, OD, medisch adviseur van The Vision Council. De American Heart Association beveelt aan om minstens twee keer (twee porties) per week vis (vooral vette vis) te eten.

Lees verder op pagina 2