Nieuws Online

Online Nieuws

FERMENTEREN IS LEKKER, LEUK EN GEZOND

Gefermenteerde groenten stimuleren de gezondheid en zijn vooral heel erg lekker. Zuurkool, augurken, olijven, uien, worteltjes, zowat elke groente leent zich voor fermentatie. Lékué komt nu met een set om zelf eenvoudig gefermenteerde groenten te maken. Erg leuk om te doen. De set bevat twee glazen bokalen van 700 ml met deksel, een Lékué ventiel, twee verstelbare persschijven en een pincet om aan te drukken en te serveren. Snelle receptenHet basisrecept voor fermenteren is eenvoudig: leg 500 gram gesneden groente in de fermenteerpot, voeg een kop water gemengd met een eetlepel zout toe, druk het geheel goed aan en sluit de pot. Pittige rode kool maak je door geroosterde peperkorrels, koriander en venkelzaad toe te voegen aan de fijngesneden rode kool. Oosterse worteltjes zijn ook heerlijk: voeg gember, peper en citroengras toe aan julienne gesneden worteltjes. Augurken: snijd kleine komkommers over de lengte

Lees verder....

FEBO opent nieuwe vestiging met infinity muur

Snackketen FEBO heeft donderdag aan de Rozengracht in Amsterdam de eerste infinity automatiek geopend. In de nieuwe vestiging viert het oer-Amsterdamse familiebedrijf het fenomeen waar zij inmiddels internationale bekendheid mee genieten: ‘de muur’. Na de Muur van Hadrianus en de Chinese muur, is vanaf nu ook de Amsterdamse muur van FEBO het bezichtigen waard! Want met een ontelbare hoeveelheid verlichtte luikjes en spiegels, waan je je in een oneindig snack-universum. De nieuwe vestiging is niet te missen, want aan de gevel wappert een uitzonderlijk grote eye catcher van een vlag. Met recht mag dit dan ook een FEBO flagship store genoemd worden. Directeur Dennis de Borst, derde generatie in het familiebedrijf, verrichtte donderdagochtend de opening door een eerste tegel – met zijn eigen naam erop – te leggen op de ‘Walk of FEBO’. In de nabije toekomst zullen meer FEBO-helden vereeuwigd worden op

Lees verder....

Steeds minder mensen zien zichzelf als vleeseter

Bewustzijn milieuschade groeit, vooral bij jongere generaties. Jaarlijkse Vegamonitor: Steeds minder mensen zien zichzelf als vleeseter Steeds minder mensen zien zichzelf puur als vleeseter. 55% van de Nederlanders typeert zich zo, dat was het jaar ervoor nog 59%. Dit is een significante daling. Bijna 34% van de huishoudens heeft zelfs het voornemen om in 2021 minder vlees te gaan eten. 31% van de Nederlanders geeft aan dit vooral te doen voor volgende generaties. Kinderen en de jongere generaties zijn zich bewuster van de schadelijke gevolgen van (veel) vlees eten en zetten ook stappen om dat te verminderen, jongeren onder de 30 jaar geven bijvoorbeeld twee keer zo vaak aan vegetariër of veganist te zijn. Dit blijkt uit de Vegamonitor, een jaarlijks onderzoek van Natuur & Milieu naar het eetgedrag van Nederlanders. Al jaren zeggen Nederlanders minder vlees te willen eten, maar in de

Lees verder....

KNAPPERIGE OVEN FRIETJES, ZERO WASTE

Point-Virgule herbruikbare bakaccessoires van glasvezel geven altijd een goed bakresultaat Ovenfrietjes bak je het liefst in een mandje. Zo circuleert de hete lucht rond de frietjes en krijg je een allround knapperig resultaat. Point-Virgule heeft nu een herbruikbare frietmand van glasvezel waarmee je niet alleen de lekkerste frietjes, maar ook pizza’s, croissants en ovensnacks bakt. Zo bespaar je op wegwerpbakpapier: zero waste. Het herbruikbare ovenmandje is dus ook nog eens milieuvriendelijk. Point-Virgule heeft nog meer herbruikbare bakaccessoires op basis van glasvezel. Ze zijn handig en zorgen voor een uitstekend bakresultaat. Voor een knapperige tosti of een Italiaanse panini gebruik je de Grill en Toast Bags. Het grote voordeel van deze zakjes is dat er geen kruimels of plakkerige restanten in je broodrooster achterblijven. Na gebruik was je ze af om ze opnieuw te gebruiken, zo vaak je maar wilt. Geen papierverspilling meerVoor versgebakken

Lees verder....

E-KOOKBOEK: MET LYNN DE KEUKEN IN

Speciaal ontworpen kookboek voor je smartphone, dus altijd bij de hand Bekende foodblogger Lynn van de Vorst (@lynnvandevorst) lanceert haar nieuwe e-kookboek ‘Met Lynn de Keuken in’. Speciaal voor iedereen die op zoek is naar inspiratie voor het avondeten. Zin in iets anders, iets lekkers en iets wat in 25 minuten op tafel staat? Dan zijn de 25 recepten in dit mooi vormgegeven kookboek precies wat je zoekt. Een geweldige aanvulling op je kookrepertoire. Het boek is speciaal ontworpen voor je smartphone. Zo heb je altijd, waar je ook bent, een kookboek bij de hand. Informatie: www.lynnvandevorst.nl. Je herkent het vast wel: je staat in de supermarkt en je hebt geen idee wat je moet gaan koken. Dat is precies de reden waarom Lynn dit boek heeft gemaakt. ‘Met Lynn de Keuken in’ geeft je een dosis verrassende recepten waarmee je direct aan de

Lees verder....

Subway gaat TikTok samenwerking aan met Vincent Vianen

Heb jij soms ook zin in de Chicken Teriyaki Sub, maar eet je geen vlees? Don’t worry, Subway heeft namelijk hun #1 Sub nu ook in een vegan variant: de Vegan Chicken Teryaki – tastes like chicken, maar dan zonder de chicken. Om de lancering te vieren van de nieuwste Subway Sub, ging de restaurantketen een samenwerking aan met hip-hop choreograaf Vincent Vianen en creëerde samen met bekende TikTok’ers de #TeriyakiRemix. PlantbasedDe vraag naar plantbased producten groeit voor eten ‘on the go’. Subway speelt hierop in door het introduceren van een remix van hun bestseller in een vegan variant. Deze maand lanceerde Subway de Vegan Chicken Teriyaki; de plantbased uitvoering van de klassieker wordt gemaakt van soja, met een structuur net als die van “echte” kip, en heeft verder dezelfde ingrediënten als de populaire Chicken Teriyaki Sub. Klik hier om de TikTok’ers te

Lees verder....

De Beren lanceert vandaag, , De Beren Dinerbox.

Horecaketen De Beren introduceert ‘De Beren Dinerbox’Nieuw product De Beren speelt onbedoeld in op de coronamaatregelen Het plan lag ver voor de uitbraak van het coronavirus op de plank. Nu de horeca is gesloten en de restaurantketen geen gasten kan ontvangen, is het moment daar. De Beren lanceert vandaag, dinsdag 1 december, De Beren Dinerbox: een box gevuld met versbereide gerechten die garant staan voor een restaurantwaardig drie-gangen keuzemenu. De gerechten zijn reeds voor 90 procent bereid en middels de korte instructie kan men simpel, snel en efficiënt een feestmaal uitserveren. Bijzondere gelegenheden krijgen het extraatje dat ze verdienen. Vluchtige etentjes veranderen in waardevolle diners, inclusief lang natafelen. Weekenden worden weer Bourgondisch gezellig. De Dinerbox staat gelijk aan een onvergetelijke restaurantbeleving, maar dan veilig thuis. Inhaken op behoeftenHoewel het erop lijkt dat het initiatief volledig inhaakt op de huidige coronacrisis, is het idee

Lees verder....

Speciale editie Stokers festival: thuisproeverij met verhalen.

De decembermaand krijgt dit jaar een andere invulling voor menig Nederlander. De diners, borrels en andere samenkomsten in het teken van de feestdagen worden vervangen door thuiszijn. Om thuisblijvers die tóch in de feeststemming willen komen tegemoet te komen, organiseert het Nationaal Jenevermuseum Schiedam een online festival. Op zaterdag 12 december krijgen fijnproevers de kans om kennis te maken met de verhalen achter de nog vrij onbekende (moutwijn)jenevers, gin en whisky’s. De thuisproeverij staat niet alleen garant voor een thuisevent vol alcoholische versnaperingen. Hoofdstoker Rutger Vismans en andere veelbelovende distillateurs nemen fijnproevers live mee op ontdekkingstocht om de verhalen achter de dranken te ontrafelen. Stokersfestival@home 2020Tijdens de twee uur durende livestream proef je vanuit je eigen woonkamer een selectie aan (moutwijn)jenevers, whisky en gin van opkomende distillateurs. De deelnemende distillateurs komen uit alle windstreken van het land en zijn recent – na het

Lees verder....

Afhalen en bezorgen is met 27 procent gestegen

De helft van de Nederlanders (49%) heeft geen bezoek meer gebracht aan een restaurant sinds de uitbraak van COVID-19. Dit in tegenstelling tot 2019, toen slechts 1 procent nooit uiteten ging. Het restaurantgedrag van de Nederlander is door de pandemie flink veranderd. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Dining Habits 2020’ van Lightspeed, leverancier van kassasystemen voor retailers en horecaondernemers, gehouden onder 1.000 Nederlanders. Dit jaar geeft 18 procent aan eens per maand buiten de deur te eten. In 2019 was dit percentage twee keer zo hoog (36%). Daarnaast ging vorig jaar 17 procent minstens één of twee keer per week uit eten, tegenover 6 procent dit jaar. Zowel de meer als minder frequente restaurantbezoekers hebben dit jaar flink minder restaurantbezoeken afgelegd. Sinds COVID-19 ons in de greep houdt kiezen niet alleen mensen in Nederland ervoor restaurants te mijden, dit gedrag zien we ook,

Lees verder....

Luxe diner als kerstpakket voor werknemers

Bedrijven willen in dit coronajaar het kerstpakket persoonlijker en specialer maken. Daar spelen cateringbedrijven De Barbecue Boer en De Buffetten Boer op in met hun nieuwe initiatief Bezorgeendiner.nl. Bedrijven kunnen een cadeaucheque bestellen waarmee hun medewerkers een compleet verzorgd menu kunnen uitkiezen. De diners worden in luxe geschenkverpakkingen geleverd en zijn daarmee helemaal in de stijl van de feestdagen. Samen herinneringen creërenDick Kevelam, eigenaar van De Barbecue Boer en De Buffetten Boer: “Als je echt iets persoonlijks zoekt, dan is een diner met het hele gezin een goede keuze. Samen tijd besteden aan lekker eten, zo creëer je herinneringen. Door Bezorgeendiner.nl in te schakelen geef je als werkgever een blijk van waardering aan de werknemers en hun gezinnen in deze bijzondere tijd. Wanneer de werknemer de cadeaucheque ontvangt, kan hij of zij kiezen uit zes luxe menu’s, inclusief een vegetarisch menu en een

Lees verder....

Groenterecepten van de leukste restaurants van Amsterdam

Het zijn de groenten die schitteren in dit derde deel van de prijswinnende Shortlist Amsterdam-reeks. Voor dit stijlvolle kookboek verzamelden culinair journalisten Famke & Floor van Praag de beste groenterecepten van 11 alom geliefde Amsterdamse restaurants. Van makkelijk te maken comfortfood tot uitgebalanceerde kunstwerkjes waar je iedereen mee van tafel blaast. Deze felgroene Shortlist Amsterdam telt maar liefst 46 gloednieuwe groenterecepten van Amsterdamse topchefs, prachtig in beeld gebracht door fotografen-duo Petrovsky & Ramone. Favorieten als Toscanini’s behaaglijke pompoenflan en de befaamde kartoffelkuche van Scheepskameel, maar ook bietjes met gefermenteerde bosbessen en paarse basilicum van Entrepot, geroosterde spitskool met cantharellen van Domenica en Zoldering’s prei met sherry beurre blanc en aardpeer. Ook voor deze compleet nieuwe Shortlist zijn zussen Famke & Floor weer op zoek gegaan naar de restaurants in Amsterdam waar je gegarandeerd een goede avond hebt. Geen conceptuele eendagsvliegen of ingewikkelde sterrenzaken,

Lees verder....

Herstel van oceaan is missie van nieuw Hard Seltzer merk ‘Spijked&’

Swinkels Family Brewers introduceert een nieuw Hard Seltzer merk, genaamd: Spijked&. Onderscheidend aan dit nieuwe merk is dat Swinkels Family Brewers hiervoor een samenwerking aangaat met The Seaweed Company, om een bijdrage te leveren aan het herstel van de oceaan. De brouwer betreedt hiermee een nieuwe markt, naast haar gevarieerde aanbod aan bieren. Spijked& is alcoholisch bruiswater met 4,7% en vijf keer gedistilleerde alcohol. Het bevat 65 Kcal en minder dan 1 gram suiker per 250ml blik. Spijked& is veganistisch en glutenvrij en verkrijgbaar in vier smaken: Lemon, Cherry, Wild Berries en de eerste in zijn soort: Seaweed. De Seaweed variant is, naast verrassend lekker, een integraal onderdeel van de positionering van het Spijked& merk; ‘More than a Hard Seltzer’. Het ecosysteem van de oceaan herstellen door middel van zeewierteeltSpijked& heeft een uitgesproken maritieme uitstraling, wat naadloos aansluit bij de nieuwe en grensverleggende

Lees verder....